Després de passar quatre mesos tancades a casa amb classes en línia, incertesa i nervis, a l’Aula d’Idiomes ens «desconfinàvem» amb un projecte que, fins ara, era nou per nosaltres: organitzar uns cursets d’estiu en anglès per a infants del barri. Aquest juliol era el primer cop que ens animàvem amb un projecte així, fet i pensat per a les més joves, i sortint de la nostra dinàmica habitual de treball amb persones adultes. Per primer cop volíem crear un espai respectuós d’aprenentatge també per a elles, i alhora obrir-nos i descobrir la comunitat i el veïnat que ens envolta a través de les nostres experiències i el joc actiu. Un híbrid entre les classes de llengües, el joc i el treball de la perspectiva crítica i comunitària.
Durant les darreres tres setmanes, han passat pels casals d’estiu 25 infants d’entre 6 i 12 anys. Molts d’ells no podien accedir als casals oficials per motius econòmics o administratius, ja que quedaven fora dels ajuts que atorga la Generalitat de Catalunya. Detectada la necessitat, vam decidir recórrer al Fons Cooperatiu per l’Emergència Social i Sanitària –un recurs que sorgia des de la xarxa de projectes de l’Economia Social i Solidària per donar resposta a l’emergència provocada per la COVID-19– per poder donar viabilitat econòmica al projecte. I hem de reconèixer que no hem pogut tenir millor companyes de viatge en aquest procés, ja que en tot moment hem comptat amb el suport i l’acompanyament de les persones que formen part de l’Escoleta Popular la Bordeta, que ens ha posat en contacte amb les famílies a qui podíem satisfer aquesta necessitat, i també ens ha cedit el seu espai com a punt de trobada des del qual canalitzar totes les activitats dels casals.
No només hem après i jugat en anglès, sinó que hem descobert molts racons i projectes del barri, com ara Can Batlló o l’Horta Alliberada, hem anat d’excursió a la platja i a la muntanya màgica de Montjuïc, hem fet batalles d’aigua a la plaça Joan Corrades, hem reflexionat i pensat sobre nosaltres mateixes i el nostre entorn, i sobretot, hem rigut molt i ho hem passat molt bé juntes. Des del principi hem intentat trencar la dinàmica professor-alumne, per ser un «totes», acompanyant-nos mútuament per reflexionar i aprendre d’acord amb les nostres experiències i ritmes, i empoderant-nos amb nosaltres mateixes i el nostre entorn.
I no ens cansem de dir i repetir que projectes tan bonics com aquest no serien possibles sense la feina incansable de persones i col·lectius que dia a dia venen picant pedra des de baix al barri. Aquest projecte no s’entén sense la tasca de la comunitat de famílies articulada des del Grup d’Habitatge de Sants (GHAS), el Bloc La Bordeta, la Xarxa d’Aliments, l’Escoleta Popular La Bordeta i tota la xarxa de projectes de l’ESS del barri de Sants, vinculada a través de l’Impuls Cooperatiu. Juntes arribem allà on les institucions no ho fan, i juntes, també, som i serem imparables. Moltes gràcies per ser-hi, sou imprescindibles. Sou i som barri.